Mine 10 bedste erfaringer til barselsrejse

Da vi planlagde vores barselsrejse til Thailand benyttede jeg mig meget af andres erfaringer. Jeg læste blogs og spurgte om gode råd på instagram. Jeg fik mange super gode tilbagemeldinger og erfaringer, og de fleste var virkelig brugbare og gjorde vores tur lettere. Så her kommer mine 10 bedste erfaringer fra turen.

1. PYT-Knappen – Thailand var for os som familie det hele værd! Men det er ikke sikkert det vil være det for alle. Ved du allerede hjemmefra at du ikke er så god til at trykke på den store røde pyt-knap. Så ville jeg overveje om det er nødvendigt at rejse så langt væk. For Thailand er bare SabaiSabai. Kan man leve med mindre sanitære forhold end herhjemme? Aftalte tidspunkter er sjældent så punktligt som herhjemme, har i alle overskud til når der går koks i rutinerne? og vil man gå på kompromis med- og have ro i maven ved at slække på sine overbevisninger omkring kost og lign. hvis nu pomfritter med salt på er det eneste det lille menneske vil spise.
    Vi måtte mange gange trykke på pyt-knappen når de igen igen havde kogt pastaen eller broccolien for lidt, når L ikke ville drikke vand og istedet levede af ananas og is, for at sikre væske nok.
  2. Direkte flyvning – Vi havde mange i omgangskredsen der mente at en mellemlanding måtte være en god ting, så man kunne komme ud at strække ben. Med med L på 8 mdr, tænkte vi at 2 lufthavne, mange mennesker og en masse nye indtryk var rigeligt. Vi fløj direkte, og selvom det var en lang tur (10,5 & 12 timer) var det virkelig rart ikke at skulle pakke alle vores pakkenelliker og div. sammen og ud igen mere end højst nødvendigt. Med en baby er der pludseligt en del mere der indgår i håndbagagen.
  3. Klapvogn – Da vi skulle afsted fra Kastrup Lufthavn passede det ikke så godt med L’s lur. Så vi var virkelig glade for at have investeret i en rejseklapvogn der foldes helt sammen så den passer ind som håndbagage i flyet. Vi havde før lejet den til en weekendtur til Riga, og var derfor sikre på at vi ville blive glade for den. Vi kender flere der har haft problemer i lufthavnen, når der ikke har været flere klapvogne til låns derude, og deres egen var tjekket ind.
    I Thailand skulle vi også rundt til 3 forskellige destinationer. Der var det super fedt at den var så kompakt at vi også selv kunne have den over skulderen i div. transporter, da Thai’erne der pakker både, biler og busser måske ikke er helt så ømme og forsigtige omkring ens udstyr som man selv er.
  4. Bæresele – Er i vant til at bære så tag et bæreredskab med på flyveturen. Vi havde på ud-turen ikke taget den med i flyveren, da vi jo havde den ovenstående smarte klapvogn til lufthavnen. Men men men.. Vi fortrød mange gange efterfølgende.
    L kan normalt sove alle steder hvis hun er træt nok. Bare ikke denne gang. Så det blev 10,5 time med en overtræt baby der ikke kunne finde ro. På hjemturen huskede vi selen, og når hun havde svært ved at finde ro eller bare havde brug for at blive skærmet lidt, kunne vi vugge hende lidt i den, og så var der ro.
  5. Sæde eller skød? – Under 2 år, behøver man ikke betale for et sæde til børnene. Så vi havde valgt at have hende på skødet, og tænkte at det nok var fint at vi så bare skiftedes lidt. det var det også. er det sjovt på så lang en tur – Nej. Men det fungerede og vi sparede en masse penge på det.
    Men næste gang vil vi nok prioritere at købe et sæde til hende. Også selvom hun vil være under 2 år. Det erfarede vi på hjem-turen hvor flyet ikke var fyldt, og vi derfor havde eget sæde til hende. Det var en verden til forskel. Ud-turen skulle overstås hurtigst muligt. Hjemturen var til tider helt hyggelig. Hun kunne ligge på sædet imellem os og sove, og hun hyggede sig virkelig med at kunne sidde selv og have den bevægelsesfrihed det indebar. Vi kunne spise vores mad samtidigt, og mor her kunne få sin kaffe da frygten for at skolde hende på udturen holdt mig fra det.
  6. Valg af hotel – Vi vil fremover prioritere enten egen pooladgang eller værelse/bungalow direkte på strand. Vi havde på 1. hotel et standard værelse der var super fint. Men det lå langt fra strand og poolområde. Vi var derfor meget opdelt, da L på det tidspunkt stadig sov 2×2 timer dagligt. Vi så derfor kun rigtig hinanden til frokost og aften fordi den ene af os sad på værelset/altanen imens hun sov. Efterfølgende havde vi henholdsvis pooladgang og en beachbungalow. Det gav os noget alene/voksentid på kontoen, hvilket var virkelig skønt og tiltrængt på en ferie der ellers var indrettet på L’s præmisser.
  7. Lokal biltransport – Før i tiden hoppede vi altid bare på en taxa eller lign. i lufthavnen når vi ankom. Men vi bookede denne gang transfer igennem hotellerne vi skulle bo på, på forhånd. På den måde lykkedes det os faktisk kun at have 1 køretur uden autostol. Til den tur var bæreselen igen vores redning. Jeg havde L i bæresele og kun hoftesele over mig selv.
  8. Båd transport – Da vi gerne ville ud til en af Thailands skønne øer (Koh Mook) var jeg anbefalet af én på instagram at benytte en lokal tur-operatør til at arrangere privat transport med egen bil og longtail-boat. Prisen var ca. det dobbelte af hvad det ville koste med en shared-minivan og stor speedbåd. Men det var alle pengene værd. Vi sparede 2 timers transport, slap for en fysisk hård tur på speedbåd og havde ingen ventetid undervejs. Vi blev hentet på hotellet og bragt lige til døren på det nye.
  9. Mad – Fordi L ikke var gammel nok til Hepatitis vaccinen var vi ret påpasselige med maden til hende. Vi skyllede alt frugt og grønt i kildevand inden hun fik det. Ellers var der stort set altid noget på menukortet hun kunne spise.
    Derudover havde vi hjemmefra medbragt Rugbrød og Havregryn, samt div. klemposer med velkendte smagsvarianter vi vidste hun kunne lide. På den måde var der altid noget hun kunne få hvis nu menuen på dagens restaurant ikke havde været et hit. Havregrynene var geniale til en gang morgen eller aftengrød, og rugbrødet udgjorde små mellemmåltider og snacks.
  10. Praktiske ting at medbringe hjemmefra
    Bleer og vådservietter; Da jeg er ret krakilsk med parfume og lign. havde vi nok til hele turen med hjemmefra. Vi brugte især rigtig mange vådservietter til at tørre højstole, legetøj og lign. af når vi var ude.
    Redningsvest; Vi har i Thailand aldrig oplevet at der var redningsveste til babyer på div. både. Derfor medbragte vi det hjemmefra.
    Legetøj – Vi havde både noget velkendt, 1 bog og noget nyt legetøj med til turen. Det kan anbefales at have ihvertfald 2 stk. legetøj der nemt kan skoldes/vaskes til at have med når man skal ud at spise eller lign. om aftenen.

Det var mine 10 bedste erfaringer. Skriv endelig hvis du skulle have nogen spørgsmål til en evt. forestående rejse, så deler jeg gerne endnu flere erfaringer.

I et tidligere indlæg har jeg skrevet lidt om vores overvejelser i selve planlægningen af barselsrejsen. Det kan du læse om her – https://glitterogleverpostej.momsterblog.dk/2020/01/28/at-rejse-med-en-baby-barselsrejse-i-thailand/